Безплатен телефон 0800 900 25

П. Илчев: Големите молове са по-защитени от провал

Публикувана на 15.01.2016

Делът на неуспешните молове в Германия е в пъти по-нисък при по-големите молове, каза управляващият директор на ЕCE Projektmanagement

Големите търговски центрове са по-добре позиционирани да се адаптират към променящата се пазарна среда и да оцелеят в дългосрочен план.

Това мнение изрази Пламен Илчев, управляващ директор за България на ЕCE Projektmanagement, която е акционер в софийския мол Serdika Center, по време на конференцията за имоти BalREc, проведена в петък с медийното партньорство на Investor.bg.

Той каза, че устойчивостта на даден мол, в контекста на това дали дългосрочно той ще просъществува в настоящия си вид или изменен, устойчивост означава гъвкавост – дали проектът ще може да се адаптира в процеса на промяната.

Илчев заяви, че настоящата пазарна ситуация няма да е същата след 10-15 години, затова е важно молът да има потенциал да се впише успешно в новата среда. Това качество според него е свързано с размера на обекта.

Той цитира проучвания, правени в Германия, според които средният дял на провалилите се търговски обекти е 38%. В това отношение обаче има голямо разграничение според обема на проекта. За центровете с площ до 10-15 хил. кв. м този дял може да стигне до 50%. За сравнение неуспешните молове с големина над 40 хил. кв. м са едва 17%.

Той прогнозира, че при нас подобна динамика може да се очаква да бъде още по-изразена, тъй като пазарът е много по-малък и млад в сравнение с германския, който функционира вече над 50 години.

Участниците в дискусията коментираха, че адаптивността означава способността да се отговори на нови изисквания на пазара, включително и да се предоговарят условия с настоящи и нови наематели.

В тази връзка Илчев каза, че както в момента, така и занапред, се очаква промяна в състава на наемателите на центровете, което той определи като обичаен процес. Той даде пример със Serdika Center, в който в момента има няколко затворени магазина, в които наемателите ще бъдат сменени с нови.

Най-общо според него това са по-малки наематели, за които обектите в моловете са едва вторият или третият магазин в страната и които „не са си направили добре сметката“ дали могат да поддържат това ниво на експанзия.

Александър Папагеоргиу, изпълнителен директор на Assos Capital, която притежава търговския център The Mall в София, също каза, че текучеството на наематели е нормален феномен познат също на пазара в Гърция, Германия и т.н.

Преди началото на дискусията той сподели за Investor.bg, че е доволен от представянето на проекта на компанията у нас, който предлага един малко по-различен продукт в сравнение с останалите молове.

Той коментира, че България е доста щастлива, че кризата настъпи в подходящия момент, когато все още не се беше стигнало до по-значително насищане на пазара. Така беше избегната ситуация каквато се наблюдава в момента в Румъния, където множество проекти се сблъскват със значителни проблеми поради пониженото търсене заради кризата.

www.investor.bg

© 2006-2019 ARCO REAL ESTATE Всички права запазени