Безплатен телефон 0800 900 25

Търговците стягат редиците в очакване на новите проекти

Публикувана на 21.01.2016

14.11.2011

 

Папки с информация за седем-осем нови мола стоят по бюрата на мениджърите на търговските вериги, някои от които пристъпват към експанзия в очакване потреблението да се оттласне от най-ниската си точка в следващите години.
 
Нови проекти ще добавят между 220 и 300 хил. кв.м отдаваема площ към предлагането в следващите две до две и половина години по данни на консултантската фирма Forton International. Те ще увеличат с между 33 и 45% застроената площ, която в момента съществува в затворени молове и търговски паркове в страната.
H&M, Peacocks, New Look и други придвижиха или размразиха плановете си за развитие с откривания на нови магазини през тази и следващата година, а присъстващи като модната Zara, хранителната Carrefour, кина и магазини за електроника се присъединиха към част от строящите се търговски центрове. Компаниите се възползват от наемите, които са с 35% по-ниски в София и 60% в останалата част от страната в сравнение с върховите нива от 2008, предизвикани от неотслабващата конкуренция между инвеститори в опитите да напреднат в състезанието за клиенти или да спасят проектите си.
 
Ръст в криза
България преживя две трети от годината без откриването на нов голям търговски център, затвърждавайки 30-то си място в Европа по съвременни магазини на глава от населението със 76 кв.м на хиляда души при 235 кв.м средно за 27-те членки на Европейския съюз, показва изследването на Forton. Последните девет месеца щяха да бъдат съвсем постни, ако не беше откриването на първия магазин IKEA, който с 29 хил. кв.м разгъната застроена площ е сравним по размери с някой по-малък мол.
"Въпреки че наемната активност изглежда потисната в сравнение с последните две години, числата от поточната линия остават предизвикателни с четири обект в активен строеж (с 222 хил. кв.м отдаваеми площи) и още три проекта (с още 84 700 кв.м) с напреднали строителни работи, но неясни перспективи за откриване", пише Инна Бояджиева от Forton в пазарния анализ за третото тримесечие.
Търговците, които прелистват папките, имат още време за мислене: следващата вълна молове се очаква да започне след около 12 месеца, в които строителите трескаво ще работят по обектите в София и Бургас, за да изпреварят конкурентите.
 
Търсят се най-добрите места
Най-добрите имат и най-добри шансове да привлекат някой от ранга на H&M, която ще замести неотворилия магазин Mango в The Mall и да посбута някои от другите вериги, за да се разположи на 2200 кв.м, изправяйки се редом до ключови наематели като Public, Peek&Cloppenburg, Inditex или Technopolis. С втори договор с "Гранд мол" във Варна компанията намекна, че големите ще се опитват да вземат пазарен дял и извън столицата независимо от тежката конкуренция и слабите резултати.
 
Наемите намират стабилна почва
И докато пазарът бавно преглъща изсипалото се през 2010 г. предлагане, "нивата на наемите, изглежда, са се стабилизирали от началото на тази година".
Пропастта в наемите между София и другата България обаче продължава да се разширява, докато търговците остават съсредоточени върху най-големия пазар. Средният наем за масовите магазини от 100 - 200 кв.м е около 27 евро на кв.м след спад с малко под 10% за година в столицата и наполовина извън нея, след като наемодателите са предложили с 36% по-ниски цени от година по-рано.
 
Инвеститорите направиха почивка в очакване паузата в експанзията на търговците да приключи. Сега тя очевидно е на път да приключи.
 
stroitelstvo.info
© 2006-2019 ARCO REAL ESTATE Всички права запазени