Безплатен телефон 0800 900 25

Планове в склада

Публикувана на 22.01.2016

12.03.2012

 

Огромни, купени преди години, но неизползвани терени, символично ново строителство и слаб интерес към наем на площи. Така изглеждаше пазарът на складови и индустриални имоти миналата година – третата поред на криза, свито потребление и малки инвестиции.
 
Картината продължава да е актуална, макар в някои сектори нагласите постепенно да се променят в положителна посока. Примерът е от сферата на логистиката, където очакванията на браншовата организация са оборотите през 2011 г. да се върнат на предкризисните нива.
 
Добрата новина би трябвало да събуди апетита за инвестиции в бранша, но на практика това не е съвсем така. Компаниите, които през 2012 г. ще изтупат праха от плановете за разширение на базите си, засега са единици. При това – с поглед по-скоро към следващата година.
 
Сходна е ситуацията и на пазара на индустриални имоти, където лекото раздвижване в производството и износа също не може да донесе очаквания ръст.
 
За момента всички – брокери, инвеститори и ползватели на пазара на индустриални имоти, чакат отговора на основния въпрос: каква ще е 2012 г.? Ако е поредната на застой, плановете за разрастване ще останат в склада. И обратното – всеки сигнал за икономическо възстановяване може бързо да ги върне към живот. За момента шансовете са поравно.
 
Оптимисти и не съвсем
 
"През последните години бяха замразени редица инвестиции в складови площи, но вече има раздвижване по някои проекти и през 2013 г. ще има доста нови бази", смята зам.-председателят на Българската асоциация по спедиция, транспорт и логистика Иван Петров.
 
Прогнозата му се базира на проучване сред над 80 спедиторски и логистични компании, членове на асоциацията. Според него миналата година 15% от тях са направили значителни инвестиции в бизнеса си, а други 15% планират такива през следващите 12-18 месеца. Фалити в бранша през това време не е имало, а всяка втора фирма планира да наеме нови служители.
 
В допълнение 78% от членовете на асоциацията отчитат, че през 2011 г. бизнесът им е ускорил обороти, а обемът на транспортирани стоки е сравним с този отпреди кризата. Сред секторите, които допринасят за ръста, са фармацията, металургията, енергетиката, нараснал е и обемът на транспортираните суровини и строителни материали.
 
В същото време проучването показва, че близо половината от логистичните компании още са предпазливи в очакванията си за тази година. Повечето бяха принудени да свалят цените, за да останат на пазара, и печалбите им се възстановяват със значително по-бавен темп от оборотите. Достъпът до банково финансиране също остава труден. Като се прибави липсата на яснота в каква посока ще поеме икономиката, предпазливостта за разрастване е разбираема.
 
Председателят на асоциацията за спедиция и логистика Георги Минчев отбелязва като добър знак изравняването на нивата на вноса и износа, което позволява на фирмите да организират по-добре товарите си и да намалят празните курсове. В същото време определя ръста на износа към момента по-скоро като конюнктурен, т.е. временен. Според него ключът към траен растеж в сектора е да се засили износът към Русия и азиатските пазари. Като сериозен риск оценява поскъпването на горивата, ефектът от което се усеща първо върху транспортните и логистичните услуги. На това обаче бизнесът няма механизми за противодействие.
 
С нови бази
 
Инвестициите в логистичния сектор за момента са слаби. Сред малкото примери миналата година бяха разширението на базата на bERS в Казичане, откриването на складова база на Univeg в Мусачево, както и завършването на логистичен център от 13 000 кв.м в северозападната част на София. Собствена база в индустриалната зона на Лозен, южно от София, преди няколко месеца откри и групата GEFCO.
 
Сред големите очаквани проекти е този на австрийския концерн Gerbruder Weiss. Българското поделение още от 2008 г. има планове за нов обект в софийското село Мусачево, където притежава терен от над 50 дка. Управителят на компания Мариета Григорова поясни, че в момента се работи по строителните планове, но по технически причини самото строителство ще започне най-рано следващата година. Тя обаче е убедена, че моментът е подходящ. "Дори да приемем, че има стагнация, ако чакаме икономиката да тръгне, за да инвестираме, вече ще е късно", коментира Григорова.
 
На сходно мнение е директорът на bERS Георги Динев, чиято компания обслужва предимно търговията с бързооборотни стоки – храни, електроника, фармация, битова химия. Наскоро дружеството приключи строителството на нов терминал в базата си, за да отговори на растящото търсене.
 
"В началото клиентите ни реагираха импулсивно на кризата и намалиха складовите си площи. Оказа се, че не могат да отговорят на крайното търсене и губят от нереализирани продажби повече, отколкото икономисват от складове", обобщи той. Според него в момента индустрията е подценена, но в близките години логистичните компании ще бъдат сред основните инвеститори и наематели на складови площи.
 
Като източник на растеж Динев определя тенденцията все повече компании от различни сфери на икономиката да възлагат логистичните си операции на специализирани фирми. Т.е. секторът ще расте не чрез складиране и дистрибуция, а чрез цялостни решения за организация на доставките.
 
Мариета Григорова от Gerbruder Weiss също поставя акцент върху предлагането на цялостни логистични решения. За дъщерните дружества на големи концерни обаче източник на растеж често е и генералната посока, в която компаниите майки се развиват. Пример за това е експанзията на Gerbruder Weiss към Кавказ и Централна Азия, като плановете са България да бъде включена в транспортната схема като място за групиране на превозваните товари.
 
capital.bg
© 2006-2019 ARCO REAL ESTATE Всички права запазени