Безплатен телефон 0800 900 25

Карл-Йохан Першон: H&M залага големи надежди на българския пазар

Публикувана на 22.01.2016

14.03.2012

 

Карл-Йохан Першон е изпълнителен директор и президент на шведската модна верига Hennes & Mauritz (H&M), която миналата седмица отвори първия си магазин в България. Той е внук на основателя на веригата Ърлинг Першон.
 
В ексклузивно интервю за Investor.bg Карл-Йохан Першон, заедно с изпълнителния директор на веригата за България Ралф Вайн, коментираха вижданията си за българския пазар и плановете на компанията у нас.
 
- Какви са вашите очаквания за дейността на H&M у нас в близко бъдеще?
 
Имаме бюджет за магазините, които отваряме, но обикновено не го обявяваме. Залагаме големи надежди, но все още е прекалено рано да обявим данни.
 
- Колко магазина смятате да отворите?
 
Вече подписахме за четири магазина, което е повече от обичайното, когато влизаме на даден пазар, така че вярваме много в София и България. Но отсега не можем да кажем колко магазина ще имаме след две или след пет години.
 
В България има над 7 млн. души. В Норвегия например, където има 6 млн. души, имаме почти 100 магазина. Въпреки че в момента ситуацията тук може би е малко трудна, ако икономиката върви в правилната посока, след 10 години се надяваме да имаме много магазини.
 
- Такива прогнози са трудни, но смятате ли, че след 10 години покупателната способност в България ще е поне наполовина на тази, която е днес в Норвегия?
 
Да, това е голям макроикономически въпрос. Надяваме се, че след 10 години Норвегия също ще се движи в правилната посока. Почти със сигурност тогава България ще е в по-добра ситуация и с по-висока покупателна способност, отколкото днес.
 
- Това означава ли, че ще изчакате да видите резултатите от първия етап от вашата дейност и след това ще прецените как да продължите с експанзията?
 
Дори и в момента се оглеждаме за нови магазини. Но наистина след този първи магазин ще имаме по-добра индикация как ще се развиват нещата.
 
- Смятате ли да предложите и у нас същите цени, както и на останалите пазари?
 
Да. Нашият фокус, наред с качеството и модата, е да бъдем отговорна компания – по отношение на социалните условия за производство на продуктите ни, както и в екологичен аспект. Като комбинация от това определяме цените си с визия, взимаща предвид клиента.
 
Може да има малка разлика в отделните страни в зависимост от данъците, транспортните разходи и т. н., но в основата е нашата бизнес концепция.
 
- Какъв асортимент и колекции можем да очакваме?
 
Модата е глобална, но в отделните страни има малки различия по отношение на различните вкусове. Даден стил може да е по-популярен тук и не толкова другаде.
 
Предвиждаме някои разлики в отделните страни, но с изключение на тази особеност в България влизаме с пълния си асортимент.
 
- Смятате ли да предложите същите промоции и сезонни намаления?
 
(Ралф Вайн) Да, със сигурност. Имаме много местни промоции и България няма да прави изключение от това.
 
- Как смятате, че кризата се отрази на модната индустрия в региона и в България, доколкото имате наблюдения?
 
Времената са много трудни за много пазари. Ралф Вайн например е работил в Гърция и може да потвърди.
 
- Виждате ли някаква промяна в поведението на потребителите? Какви продукти търсят те предвид кризата?
 
Основното е, че в трудни времена потребителите искат повече стойност за парите си. Също виждаме много повече интерес, насочен към устойчивото развитие на компаниите. Това не е директно свързано с икономическата криза, но със сигурност виждаме движение и в тази посока, което ни радва.
 
Също така забелязваме повишение и в онлайн продажбите.
 
- Планирате ли да заложите на онлайн продажбите и за кои пазари? Какво смятате за ръста на онлайн търговията?
 
Днес имаме онлайн продажби в осем страни. По-късно тази година смятаме да стартираме онлайн продажби и в САЩ. Плановете ни са да ги предложим на всички пазари, в които имаме магазини.
 
- Кога можем да очакваме това?
 
Все още нямаме дата, но и това ще стане. Със сигурност онлайн продажбите растат. Традиционните продажби също ще се повишават. Но онлайн продажбите растат по-бързо.
 
Винаги има страхотни компании, които продават както онлайн, така и в традиционните магазини, но мисля, че най-добрата комбинация е ако имате и от двете. Именно към това се стремим.
 
- Кога предпочитате да отваряте магазин в молове и кога на търговски улици? Или всичко зависи от конкретния пазар?
 
(Ралф Вайн) Като цяло се интересуваме и от двете, но зависи от страната. В някои държави има повече търговски центрове, в които можем да влезем, в други имат по-скоро повече търговски улици.
 
Например в Гърция няма толкова много търговски центрове, така че там се придържаме по-скоро към локациите на търговските улици. За нас е най-важно да имаме най-добрите локации и на двете места.
 
- Ще търсите ли възможност за присъствие на търговските улици и в България?
 
Абсолютно, да. В София се интересуваме със сигурност от бул. „Витоша“, който е най-известен, но също и от много търговски центрове. Виждаме, че в страната има много проекти, което ни дава много възможности в бъдеще.
 
investor.bg
© 2006-2019 ARCO REAL ESTATE Всички права запазени