Безплатен телефон 0800 900 25

Евгени Василев, ARCO REAL ЕSTATE: Най-големият ни капитал са хората

Публикувана на 23.12.2020

Тази година imoti.net навърши 20 години. По този повод се обърнахме към 20 водещи експерти в сектор недвижими имоти, за да ни споделят своя успешен път на развитие. 

 Евгени Василев ръководи ARCO REAL ESTATE България от 2008 г. Преди 2008 г. заема различни управленски длъжности в сферата на недвижимите имоти, инвестиционното посредничество и обществените поръчки. От 2016 г. е член на "УС на Национално сдружение недвижими имоти”, България. Развива един от най-успешните брандове на пазара на недвижими имоти.

Какво беше Вашето начало в бизнеса с недвижими имоти?

 Началото при мен се случи непланувано, неочаквано и със сигурност не бях подготвен напълно, за да поема отговорната позиция Director Agency и да отговоря на очакванията на компанията, представляваща CB Richard Ellis за България - Елта Консулт и в частност на нейният собственик - г-н Валери Левиев.

 След повече от десет години работа в сферата на търговията, туризма и финансовите консултации, получих предложението лично от г-н Левиев, за което съм му изключително благодарен, защото той беше човекът, който ме научи на много тънкости на професиите оценител и консултант на недвижими имоти и ме въведе в света недвижимостите.

Вече повече от 15 години се занимавам с управление на инвестиции, оценителска дейност, брокерска мрежа и всички други, съпътстващи дейности от сферата на недвижимите имоти.

 Имаше ли пречки, които трябваше да преодолявате, за да се развивате?

 Когато поех компанията, която управлявам и до ден днешен - ARCO REAL ESTATE, трябваше да се справям с огромната тежест на връхлитащата тогава с голяма и опустошителна сила световна финансова и икономическа криза. Вместо да фокусирам всичко научено до момента и да започна да го прилагам на практика, на мен ми се наложи да се занимавам с нетипични и не толкова популярни дотогава дейности като оптимизиране на разходите, затваряне на офиси и за съжаление - освобождаване на част от съставa на компанията по това време. Всъщност, основната ни задача тогава беше една единствена - да оцелеем, да запазим ядрото от потенциала на ARCO REAL ESTATE, да запазим отношенията си с клиентите на компанията и да се подготвим за възстановяването, което настъпи постепенно след 2012 - 2014 г.
В последващите години също сме преодолявали различни пречки и предизвикателства, но никога те не са били в такъв размер и толкова тежки, както тези от 2009 - 2010 г. Винаги съм вярвал, че именно този мой доста необичаен старт и опит в компанията е спомогнал за толкова успешното й развитие в следващите десет години, получавайки десетки номинации и отличия, кулминацията на които беше тазгодишното ни отличие - Агенция на годината (Голям бизнес).

 В какво отношение се развивахте?

 Както споменах, преди повече от 10 години се наложи да редуцираме сериозно съставa на бизнеса, както и броя офиси, за да стигнем до днешна дата с шест собствени офиса в България, повече от 80 колеги - брокери, оценители, кредитни консултанти и администрация, както и мрежа от над 60 сертифицирани оценители на територията на страната.

 Ако говорим първо за развитието ни като компания, която е лицензиран оценител с почти всички възможни сертификати и компетентности, то с гордост мога да кажа, че ние сме надежден партньор на нашите дългогодишни клиенти и те разчитат на нас, знаейки, че ние винаги се отзоваваме на поръчка, независимо от нейната сложност и местоположение - дали е нужно да оценим имот на върха на Родопите или такъв до Резово, нос Калиакра или Кулата.

 В годините компанията реализира успешно всички ексклузивни проекти, както на групата на ARCO REAL ESTATE (BLVD Residence, LIVD Apartments, IZTOK Parkside), така и на много наши партньори, които ни се довериха и продължават да го правят в новите си проекти. Тази година стартирахме и в рамките на по-малко от 4 месеца реaлизирахме 90% от продажбите на луксозния проект от еднофамилни къщи в Бояна - Boyana Luxury Residence. Освен всичко, 2020 година бяхме отличени за Агенция на годината, което за мен и екипът беше огромно признание за услията, положени в годините.

 Смело мога да заявя, че с натрупаните години опит ние можем да се наречем професионалисти в почти всички направления от бизнеса с недвижими имоти.
Компанията има собствена лицензирана школа за обучения, регистрирана като център за професионално обучение към Министерството на образованието, обучаваща и издаваща сертификати за професионална степен Брокер към МОН с лицензирани вече над 70 професионалисти.

 От скоро ние сме и лицензиран от Българска народна банка кредитен посредник, като смятаме да вложим енергия и сериозни усилия в развитието и на това важно направление от портфолиото на нашите услуги - брандът Кредит мениджър.

 Как се справя компанията ви със ситуацията в момента - пандемията и очакваната икономическа криза?

 За момента екипът ни се справя доста по-добре от очакваното и продължаваме да сме оптимисти за пазара на недвижими имоти у нас. Убеден съм, че реагирахме изключително правилно и хладнокръвно при първите сериозни ограничения в периода март-май - не затворихме офиси и запазихме целия си екип. Нещо повече - адаптирахме се, и спазвайки всички изисквания и препоръки, продължихме с дейността си в новата реалност.
 Увеличихме значително дигиталното си присъствие и работим в посока максимално улесняване на клиента от организирането на оглед до реализирането на сделка, като се стремим услугите ни да бъдат достъпни и от разстояние. В момента подготвяме редизайн на сайта с функционалности, които биха дали възможност на клиента да реализира на 80% дистанционно.

 Благодарение на страхотния екип, с който имам честта да работя и прагматичността смятам, че успешно се възстановихме след пролетта, като завършваме годината с повече като численост колеги от предходната 2019 г. и практически с по-добри резултати на годишна база.

 Какво предвижда вашият план за развитие в следващите години?

 В ARCO REAL ESTATE винаги сме вярвали, че най-големият ни капитал са хората, техните компетенции, мотивираност и не на последно място - тяхното лично благополучие. Освен в нови проекти, материална база и обезпеченост, ние продължаваме да инвестираме сериозно в обучението и професионалната квалификация на колегите. Вярваме, че добавената стойност на нашата услуга към крайния потребител е това, което ще ни отличи на пазара, а именно: нашата висока компетентност, професионализъм, честност и професионална етика.
Смятаме, че така наречената нова реалност ще бъде доминирана от дигитализацията на бизнеса в бъдеще и именно поради тази причина вече стартирахме проект за адаптиране и подобряване на всички наши дигитални канали за продажба: редизайн на сайтa www.arcoreal.bg (спечелил наградата за Най-добър сайт на агенция за недвижими имоти за 2015 г.), проектни сайтове за новите ни инвестиции и бизнеси, висококачествени видео и 360-градусови заснемания, вътрешнофирмен софтуер, дистанционни услуги, които улесняват и пестят време на клиента.

 Какво трябва да се промени на държавно и браншово ниво, за да се развива успешно бизнеса с имоти?

 Като член на Управителния съвет на НСНИ и като човек с вече не малък опит в сферата на недвижими имот, по тази тема имам доста ясна и категорична позиция. Ние от ARCO REAL ESTATE вярваме, че дейността на брокера и агента на недвижими имоти трябва да продължи развитието си в законови рамки, с ясни правила за правата и задълженията на всички участници на пазара. Убедени сме, че по този начин качеството на предлаганата услуга ще се повиши значително и нашите клиенти ще получат много по-голяма защита при работата си всички участници на нашия пазар. За пример ще дам следното: в компанията сме на последната фаза от създаване на нова процедура, технология и стандарт за работа на всички колеги от компанията, във всички направления - нещо като един малък закон. По този начин знаем, че всички ще работят в среда, създаваща сигурност, точност и коректност, както във вътрешнофирмените отношения, така и в отношенията с останалите участници на пазара на недвижими имоти.

 Споделете вашите изводи за устойчиво развитие в сектора.

 Устойчивото развитие на нашия сектор е свързано със съвкупност от фактори и обстоятелства, които е желателно и редно да се случват в следващите години. Предизвикателство в нашия бранш представлява дигитализирането и достъпността на услугите, предлагани от държавата и общината, тяхното качество, срокове за изпълнението и прилагането им. Тук говоря за отношенията в сферата на недвижимите имоти като цяло: инвеститори, строители, държавни и общински институции, банки и финансови посредници, архитекти и проектанти, оценители, кредитни посредници, брокери и агенции. Все още взаимоотношенията между отделните участници на пазара не са достатъчно добре урегулирани, липсва синхрон, единомислие и обща цел за развитие. Всички знаем, че има все още доста да се работи в посока закони и законов ред, правилното им прилагане и тълкуване, както и в синхронизиране на дейностите на частния сектор, държавните и общински власти. Вече се наблюдават малки стъпки в тази посока, така че аз съм оптимист за бъдещето на нашия сектор.

ARCO REAL ESTATE е сред водещите агенции за недвижими имоти, която оперира в България от 2006 г. и предлага широка гама от брокерски, оценителски и консултантски услуги на пазара, както и съдействие при кредитиране.

© 2006-2021 ARCO REAL ESTATE Всички права запазени