Варна би Мюнхен
Публикувана на 19.01.2016
06.06.2011
Варна е безспорен лидер на молове в страната с близо 400 кв. м на 1000 жители. Това превишава средноевропейското ниво от 238 кв. м на 1000 жители, обясниха експерти на недвижими имоти. Те изчислиха, че всеки варненец има по 2,5 кв. м в мола, за разлика от германците, на които се пада по два пъти по-малка площ.
Все пак кризата замрази строителството и във Варна, където по план 12 търговски центъра трябваше да отворят врати. Зесега обаче работещи са само 3. Първият от тях е мол "Варна", който бе собственост на бизнесмена Красимир Узунов. Предприемачът направи удар, като го продаде за 120 милиона евро.
Сега центърът е на 90% пълен с наематели, въпреки че едни булевард го дели от втория по големина център - Гранд мол. С по-нестандартно архитектурно решение се отличава пък "Варна тауър", който се шири на 52 000 кв.м. Завършен на фасада е все още "Галерия Варна", но не е отворил врати, тъй като според експертите все още не е събрал критичната маса от наематели, която е 40%. Наемите в моловете в морската столица са средно по 50-60 евро за квадратен метър, но наетите по-големи площи струват с 10-20 евро по-евтино.
Кафенета и офиси издържат моловете
Родните молове вече приличат на кафенета и офиси, а не на търговски центрове. Причината е, че заради кризата много от магазините в тях фалираха. Малките бутици оцеляват по няколко месеца дори и в София. Задържат се само магазини на големите вериги. За сметка на това пък кафенетата и ресторантите в гигантските центрове са пълни с народ от сутрин до вечер. В столичните молове заведенията на всеки етаж са най-малко три. Места трудно се намират, въпреки че в тях не се пуши. Освен това все повече търговци купуват малки площи в центровете, където отварят подвижни капанчета за бързо хранене, продажба на ядки, бонбони и сладолед.
Вместо на нови магазини обаче моловете напоследък се радва на наематели на офиси. В столицата вече има няколко големи компании, които преместиха офисите си в мола, тъй като там клиентите са много повече. "За една туристическа агенция например е толкова важно да е на възлово място, колкото е важна рекламата в нета и с брошури", коментираха туроператори. Те обясниха, че продажбите им са се вдигнали с 15% само заради брошурите, които раздават в големите търговски обекти. "Имахме случай, в който младо семейство плати 800 лева за почивка, като сподели, че парите били приготвени за покупка на нови летни дрехи", обясниха още от известна компания за екскурзии.
Мениджърите в моловете в страната пък разчитат освен на заведенията и на хипермаркетите от известните му вериги. "Те са най-големите ни наематели, освен това привличат 60% от клиентите в мола", коментираха експертите.
В МОЛ "Пловдив" например половината от първия етаж е зает от магазин на "Пикадили". На цели два етажа се разпростира "Карфур" в МОЛ "Галерия". Под тепетата предстои откриването и на МОЛ "Марково тепе". По предварителна информация там също голяма част от площта на центъра ще е заета от заведения за хранене и кафенета. Ще има поне два ресторанта и дори хотелска част.
Огромен мол на обща площ близо 50 хил. кв. м в Плевен пък стои заключен заради френската търговска верига "Карфур". Така собственикът Аладин ал Харфан обясни поредното отлагане на откриването на търговския обект на 5 етажа с два подземни паркинга, което не се състоя и този месец. "Карфур" е основен наемател и поискал отсрочка. Без хипермаркета сметката не излиза. По-добре да се изчака да отшуми кризата, вместо да се работи на загуба, смята инвеститорът. Засега отварянето на мола се предвижда да стане идната пролет, твърдят от дружеството "Аладин".
В Русе пък, където бе открит първият мол без магазини, търговската площ започна бързо да се запълва. В двата най-големи работещи центъра най-посещавани са отново хипермаркети. За да оцелеят, продавайки стоката си, търговците предлагат различни намаления и атракции. Най-често работещата оферта е "плащаш едно, получаваш две".