Слабият пазар на недвижими имоти от лесено начинание се превърна в труден бизнес
Публикувана на 21.01.2016
17.10.2011
Пазарът на недвижими имоти в България падна отвисоко и удари всеки с бизнес в сектора. Времената, в които купувачите се състезаваха за всяка оферта сега изглеждат безвъзвратно отминали. В историята остава и сладостта от брокерската професия, към която мнозина се насочиха с идеята бързи и лесни доходи, получени без особени усилия и със скромна първоначална инвестиция. Еуфория, която в годините на бума доведе до прекомерно разрастване на фирмите, предлагащи брокерски услуги. Сега те са осезателно по-малко и търсят активно нови модели и ниши.
Горе, после долу
Статистиката сочеше, че в пика агенциите за имоти достигнаха до внушителното число 6000. Истината всъщност беше доста по-надолу.
"Такъв беше броят на тези, които като основна дейност бяха посочили операции с недвижими имоти. Реално обаче активните дружества преди три-четири години бяха около 1000", казва Ели Монева, член на управителния съвет на Националното сдружение недвижими имоти. Независимо от бройката изглежда имаше бизнес за всички, тъй като продажбите надхвърляха 300 хил. годишно.
Сега обаче професията се нарежда сред най-засегнатите от кризата, наред с тази на строителите. След като през 2009 и 2010 г. пазарът буквално се "вцепени" и сделките се сринаха до нива от преди бума, не закъсня и другото – намаляване и в броя на компаниите, и на заетите. Според различни участници на пазара може да се говори за свиване на агенциите от порядъка на между 30 и 40%. Тихомир Цаков, собственик на агенция "Аристо", казва, че голяма част от бизнеса се е загубил, а при тези, които са останали и все още работят, приходите са паднали в пъти. "От една страна, фирмите наистина са намалeли, от друга дори и тези, които продължават да работят, го правят с по-малко персонал, офиси и представителствата", обяснява неговият колега Валентин Съйков, управител на "Имоти".
Последните числа за новорегистрираните безработни в страната през септември потвърждават неговите думи. Данните на агенцията по заетостта показват, че над 1400 посредници са останали без работа за този месец, като професията влиза в топ 3 на тези, които са допринесли за безработицата.
Броят на затворилите компании е трудно да се отчете с точност. Но според Ели Монева тези, които са останали на пазара и работят, го правят с много усилия и залагат най-вече на разширяване на услугите си, за да могат да оцелеят.
Повече усилия и нови техники
Като оръдие за справяне със свития бизнес най-успешна изглежда формулата със затварянето на кръга от решението за покупка или продажба до последващото управление на активите. Повечето от големите компании вече предлагат освен традиционната посредническа дейност, така и консултации, работят като оценители, разширяват се и в посока управление на собствеността.
Тези, които са решили да обслужват в традиционния пазар, пробват други методи. Да пуснеш SMS, за да видиш съдържанието на дадена обява или да платиш за оглед на имот, са все неща, които съществуват на пазара и се практикуват от някои компании. Имаше ги в миналото, предлагат се и сега. Но не звучи логично да са спасението, защото точно купувачите са малко.
Друг експеримент е с модела "0% комисион от купувача", но тук ефектът е повече психологически, отколкото да се предлага по-атрактивно решение на купувача. За първи път в България той беше предложен от агенция "Адрес" още при първите признаци на наближаваща криза – в началото на 2009 г. Спорен или не, този типично американски похват, се оказа, че работи тук и в момента се предлага и от други компании. Използват го и повечето от строителните компании, които имат все още непродадени жилища, магазини или офиси.
Сега, отново подчинен на западната практика начин на работа, се опитва да развие агенция "Ера Младост Естейтс". "Ние организираме дни на отворени врати на ексклузивни наши имоти, което дава по-голяма трибуна на имота и възможност да се достигне до цени дори по-високи от началните", казва Даниела Кметска, мениджър на "Ера Младост естейтс". Всеки клиент, който хареса имота, може да направи писмено предложение, съдържащо цена и желани параметри и условия, при които да се сключи сделката. "Освен това той дава парична гаранция, която може и да е символична, но по този начин се ангажира, че интересът му е сериозен", казва Кметска. И допълва, че на базата на тези предложения собственикът ще избере това, което е най-добро за него, а депозитът на останалите кандидати ще бъде върнат.
Въпреки, че се отличава коренно от досегашната практика, този начин на продаване има както плюсове, така и минуси. Донякъде това дава една яснота на процеса и помага на продавача да вземе информирано решение, но от друга натоварва с голяма отговорност купувачът, който трябва да съобрази и опише предварително всички възможни условия и параметри, които да му гарантират сигурна и изгодна бъдеща сделка.
Сделките растат, но не и цените
Въпреки трудностите много участници на пазара се опитват да говорят за положителни сигнали в развитието му. През последните месеци все по-упорито от агенциите отчитат размърдване при покупките и ръст в техния брой. И наистина данните от Имотния регистър показват, че продажбите през тази година са повече... Само че от предишната, от по-предишната, но не и от нивата през 2005 г. тази, в която пазарът тръгна нагоре.
От друга страна, скорошен анализ на агенция "Адрес" показва, че стойността на имотите се е върнала към нивата си отпреди шест години. Ето защо реални признаци за съживяване на пазара с имоти на този етап няма, както няма и положителни признаци за бизнеса, който го обслужва. Възнаграждението на посредниците зависи от броя на сделките и от цената на имотите. "От тази гледна точка бизнесът сега е на доста ниско ниво – по-малко сделки на по-ниски цени", казва Ели Монева.
"Че има някакво движение – има, но не може да се говори за нормално функциониране на пазара", обобщава и Съйков. Според него, независимо от близо 50-процентния спад на цените на жилищата, на пазара няма достатъчно купувачи.
Излиза, че дори богатата фантазия за нови модели и издигането на качеството на услугата в култ едва ли ще са достатъчни за ръст в бизнеса на агенциите. Посредници естествено ще продължава да има, но кои и колко брокери да останат, ще реши пазарът други сектори.
capital.bg