Бул. "Витоша" отново става интересен за модните брандове
Публикувана на 22.01.2016
10.02.2012
Най-скъпата търговска улица в София – бул. "Витоша", отново влезе в полезрението на големите модни марки. Отсечката между Съдебната палата и бул. "Патриарх Евтимий" повече от две години страдаше заради слабия пешеходен трафик от строителството на метрото, намалялото потребление и насочването на търговците към моловете. Прогнозите на Colliers International обаче са, че краят на ремонтите това лято ще върне интереса към района и в рамките на 1-2 години там ще се изгради устойчив микс от заведения и модни магазини.
Интерес
Според Иглика Йорданова, мениджър "Търговски площи" в Colliers, големите модни брандове от известно време търсят възможност да стъпят на бул. "Витоша" успоредно с моловете.
Първа от новата вълна търговци на булеварда стъпи испанската компания "Индитекс", която отвори магазин на Zara срещу Съдебната палата. Иглика Йорданова уточни, че към тази част на София вече гледат и конкурентите на Zara, но не назова имена.
Според различни източници модни вериги като New Yorker отдавна търсят възможност за присъствие в центъра на София. Към тях може да се добавят и брандове като Deichmann и Humanic, а от месеци – и H&M. По непотвърдена информация шведският бранд, който отваря първи магазин в София през март в The Mall, вече е оглеждал и два-три обекта на бул. "Витоша", но все още не се е спрял на конкретна оферта.
Според Златан Енчев, консултант в областта на недвижимите имоти, търговците, които търсят площи под наем в центъра, може да се разделят на две групи. Едните са модни марки, които искат магазини над 300 кв.м, а другите – вериги дрогерии, аптеки и магазини за козметика. Те са склонни да влязат и на по-малки квадратури, но с покритие на поне 4-5 места с оживен трафик.
Фактор за засилващия се интерес на търговците към бул. "Витоша" е и сериозното намаление на наемите. Данните на Colliers показват, че само за последната година те са паднали с 27% и средният наем на обект от 100 кв.м вече се движи около 40 евро/кв.м при над 100 евро/кв. м няколко години по-рано. В същото време делът на свободните магазини е около 10%, а при още 10% се наблюдава текучество на наематели.
Според класацията на Cushman&Wakefield за най-скъпите търговски улици през 2011 г. наемите на бул. "Витоша" са се стабилизирали около 50 евро/кв.м. От консултантската компания също отчитат свитото потребление и ремонтите като фактори за отслабналия интерес на търговците.
Завръщане
"Търговците биха се върнали на бул. "Витоша", защото след пускането на втория диаметър на метрото през август там отново ще има пешеходен трафик. В момента обаче ги притесняват трудният достъп и липсата на обща визия на булеварда", коментира Иглика Йорданова. Тя допълни като проблем и неяснотите около предстоящото обновяване на търговската улица и планираното прокопаване на паркинг под нея.
Според Златан Енчев основното притеснение на собствениците на магазини е, че общината не е обявила срокове за тази дейност, нито начин, по който ще бъде извършена. По информация от в. "Строителство Градът" в момента се подготвя работен проект за пешеходната зона по бул. "Витоша", а работата по нея трябва да приключи с пускането на втория метродиаметър. За неразрушената от строежа на метрото отсечка от булеварда ще бъде обявен търг, а останалата част от работата ще се поеме от изпълнителя на метрото.
Заради продължаващото строителство по търговската улица в много от договорите за наем вече влизат и клаузи, че по време на ремонтите за магазините ще се плащат 30% по-ниски цени.
capital.bg