България губи високия клас купувачи на ваканционни имоти
Публикувана на 22.01.2016
09.11.2012
Трудни продажби на ваканционни имоти във високия ценови клас очакват инвеститори по Черноморието следващата година. Причината е, че руснаците с бюджети от над 100 000 евро все повече предпочитат испанското пред българското крайбрежие. Тази прогноза направи търговският директор на инвестиционната компания Greenlife Property Development Мариана Даскалова на конференцията BalREc в София. Тя се позова на проучвания, според които допреди шест месеца България е била предпочитана дестинация за покупка на втори дом сред 70% от руснаците, докато сега – за едва 40%. От останалите 40% търсят имот по испанското крайбрежие, а 20% - в други дестинации.
Въпрос на продукт
Мариана Даскалова определи като основни предимства на Испания конкурентните цени и отличната инфраструктура. Тя даде пример с къща по крайбрежието, чиято стойност от 450 000 евро преди 4 години вече е паднала до 150 000 евро. "Това е сумата, около която гравитира руският интерес там, докато за България таванът е 100 000 евро", посочи тя.
Според Юлиан Георгиев, съсобственик на инвестиционната компания "Симпли България", въпреки добрите продажби през последните години ваканционният пазар у нас изпада в опасна зависимост от руските купувачи. В момента те сключват близо 90% от сделките подобно на англичаните и ирландците преди 5 години.
"Пазарът в момента притеснително напомня този от последните години преди кризата. Ако сега руснаците изведнъж се отдръпнат, както тогава британците, това ще срине продажбите", посочи Георгиев. Притеснително е също, че България продължава да се рекламира като нискобюджетна дестинация. Това според Георгиев е резултат от цялостния имидж на евтина туристическа дестинация, който страната си е спечелила от години.
На същата позиция застана и председателят на българската федерация на агенциите за имоти FIABCI Ирена Перфанова. "Пазарът на ваканционни имоти до голяма степен е функция на туристическия имидж на една страна. Практиката показва, че 15-20% от туристите са и потенциални купувачи на имоти", посочи тя.
Рецепта за оцеляване
Според Юлиан Георгиев единственият шанс е вече изградените ваканционни комплекси да заработят като добър туристически продукт, а инвеститорите да мислят повече за средата и съпътстващите услуги. "Ако липсва среда, имаме жилищна сграда с претенции да е място за ваканция, а тя очевидно не е", посочи Георгиев.
Мариана Даскалова препоръча да се обърне по-сериозно внимание на българите, живеещи в чужбина, които това лято са се активирали като купувачи на малки ваканционни жилища по Черноморието.
Според Ирена Перфанова трябва да се наблегне на продукт с по-дълъг сезон като имотите в голф игрищата или на такъв, независещ от сезона – например балнеокомплексите. Проблемът и при тях обаче е инфраструктурата – основната част от минералните извори са във вътрешността на страната и до тях пътищата често са лоши.