В София се строят под 5% от търговските площи в Източна Европа
Публикувана на 22.01.2016
02.10.2013
Инвестициите в търговски площи в София към момента представляват едва 4.7% от общите за този сегмент в Източна Европа. Това показва проучване на консултантската компания Colliers International за първото полугодие. То обхваща 11 столици и големи градове в региона. Според него най-голяма част от инвестициите в сегмента е концентрирана в Москва, Санкт Петербург и украинската столица Киев. Там се намират 85% от новостроящите се търговски комплекси в Източна Европа, чиято обща площ е над 2.55 млн. кв.м. Ръстът на строителната активност в сегмента за трите града е 45% в сравнение с година по-рано. За сравнение - в седем от останалите столици в Източна Европа се строят общо 6.8% от търговските площи в региона, или общо 174 000 кв.м. Това са Прага, Загреб, Белград, Будапеща, Варшава, Букурещ и Братислава.
В различна ситуация
Според анализа на Colliers София попада сред столиците със средно висок темп на ново строителство на търговски площи. Данните на консултантската компания показват, че с отварянето на Paradise Center през пролетта тази година търговските площи в моловете в столицата са достигнали 325 660 кв.м. В строеж са още 119 хил. кв.м, с което през следващата година общото предлагане ще достигне 444 260 кв.м. Големият ръст се очаква с откриването през пролетта на 2014 г. на Sofia Ring Mall на околовръстното шосе до IKEA. В него магазините и заведенията ще заемат 69 хил. кв.м.
Останалите два проекта, планирани за следващата година, са в западната част - Mega Mall Lulin и Plaza West. Тяхното отваряне ще увеличи конкуренцията между търговските центрове, която за момента в София все още е ниска на фона на останалите столици в Източна Европа. Данните на Colliers показват, че в момента на на 1000 души в София се падат 268 кв.м, което я поставя на предпоследно място по наситеност с площи за търговия в моловете. Зад българската столица е само Белград със 187 кв.м на 1000 души.
В същото време обаче България заедно с Хърватия и Чехия остава сред страните, където потреблението не се възстановява. Докато в Полша, Румъния и Словакия интензитетът на пазаруване се възстановява, а в Унгария намалява.
Обратното е положението в руските градове, където силното потребление води до висока конкуренция между наемателите за наличните търговски площи и до ръст на инвестициите, отчитат от Colliers.